Verhalen

Docent Jorien vertelt

“Ik kan op deze school echt iets betekenen voor een leerling”


Het is geweldig dat je hier echt iets kunt betekenen voor leerlingen, vindt Jorien Oprins (28), docent Economie aan het Joke Smit College. Dat doet ze onder meer door hun zelfvertrouwen te vergroten. “Ik deel veel complimenten uit.

Vorig schooljaar had Jorien een leerling in de klas die nooit hoger dan een 3 had gehaald voor Economie. “Toen ik haar na de eerste toets een 4 gaf, was ze daar al heel blij mee. Uiteindelijk haalde ze een 7 op het Centraal Examen. Het mooiste is: nu vindt zij Economie zelfs een leúk vak.”
Jorien probeert altijd aan te sluiten op de interesses van haar leerlingen, te zoeken naar wat ze met hen deelt. Toen haar klas niet uitgepraat raakte over ‘Temptation Island’, besloot ze het programma ook maar eens kijken. Zo ontstaat er ruimte voor een gesprek. “En daarna nemen leerlingen sneller iets van je aan.” Omdat de klassen op het Joke Smit College klein zijn, is daar ook tijd en ruimte voor. Het is één van de redenen dat ze bewust voor deze school heeft gekozen. “Je staat hier dichtbij de leerlingen. Het contact is informeel. Ik zeg gewoon: ‘Yo, doe die telefoon even uit.’”

Proefles
Met een bachelor Internationale Betrekkingen en een onderzoeksmaster Internationale Ontwikkelingsstudies op zak, startte Jorien haar loopbaan als junior onderzoeker aan de U.v.A. Maar een aanbod om drie jaar naar Manchester te gaan voor een promotie-onderzoek legde ze naast zich neer: “Ik wilde liever iets praktisch doen”. Toen een familielid haar wees op het traineeship bij het Joke Smit College, besloot ze eigenlijk vooral te reageren om hem een plezier te doen. Onderdeel van de sollicitatieprocedure was een proefles aan docenten die optraden als leerlingen. Tot haar eigen verrassing genoot ze daarvan. “Zelfs toen ze ook nog gingen klieren.”
De opbouw van het traineeship trok haar definitief over de streep. Dat je op deze school direct voor de klas komt te staan, hoe spannend dat in het begin ook is, daaruit spreekt vertrouwen, vindt ze. “Wat ik ook bijzonder vond, is dat ik de kans kreeg om te onderzoeken of ik wel echt verder wilde in het onderwijs voor jong-volwassenen. En dat wilde ik dus!”

Vertrouwen
Jorien koos er bewust voor om les te geven aan VMBO-leerlingen. “Het kost hen vaak wat meer tijd om zich de stof eigen te maken. Maar dat ik ze daarbij kan helpen, geeft mij ook meer voldoening. En het is bij VMBO-leerlingen vaak ‘what you see is what you get’.” De leerlingen op het ‘Joke Smit’ zitten er niet voor niks. Vaak ontbreekt het ze om verschillende redenen aan zelfvertrouwen. Daarom doet Jorien er alles aan om dat te vergroten. Bijvoorbeeld door te zeggen: ik geloof écht dat je dit kunt halen. En door te benoemen wat er wél goed gaat. “Zo zie je de meest stille leerling uitgroeien tot degene die de meeste vragen durft te stellen in de klas.” Ze is het familielid achteraf dankbaar dat hij haar de vacature doorstuurde. “Ik heb het ontzettend naar mijn zin op deze school. Ook met mijn collega’s, met wie ik kan sparren en samen een les kan ontwikkelen. En ik kan op deze school echt iets betekenen voor een leerling.”